Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Programy Europejskie pomocą dla szkół

Polska od marca 1998 r. uczestniczy w programie Leonardo da Vinci . Program przyczynia się do rozwoju kształcenia i szkolenia na wszystkich poziomach w poszczególnych krajach , jak też do współpracy m.in. w tym zakresie. Dalekosiężnym celem programu jest dostosowanie systemu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy w UE i poprawa sytuacji na rynku pracy w poszczególnych krajach.


Jedną z form uczestniczenia w programie Leonardo da Vinci jest realizacja projektów wymian i staży, koncentrujących się przede wszystkim na organizacji szkoleń służących doskonaleniu zawodowemu. Ich głównym założeniem jest połączenie teorii z praktyką, wzmocnienie więzi między światem edukacji i pracy.
Nauczyciele Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Wiśle przygotowujący młodzież do pracy w branży turystycznej, byli beneficjentami dwóch projektów w ramach tego programu. Oba projekty „Po doświadczenie do Irlandii” i „Kompetentny nauczyciel wsparciem dla ucznia” mogły powstać dzięki irlandzkiej organizacji FAILTE IRELAND, a w szczególności przy pomocy dr Tony Lenehana i Anny Pilch- Szatanik, jej przedstawiciel. Ze strony szkoły projekt przygotowały nauczycielki Anna Janik oraz Gabriela Polok - Otawa.


FAILTE IRELAND to Narodowy Urząd Rozwoje Turystyki Irlandii, który oprócz promocji turystyki, wspiera rozwój irlandzkich przedsiębiorstw turystycznych w zakresie pozyskiwania zasobów ludzkich do pracy w turystyce. Inwestuje w system edukacji kadr, poprzez prowadzenie własnych ośrodków kształcenia w kilku miastach Irlandii, organizując kursy w zawodach kucharz, kelner, barman i recepcjonista.
Właśnie w jednym z takich Centrów, w Limerick przebywała marcu i kwietniu 20 osobowa grupa nauczycieli z dyrektorem ZSGH Beatą Iwaniuk, aby tam realizować powyższe projekty .


Głównymi celami projektów było poznanie irlandzkiego modelu kształcenia zawodowego, przyjrzenie się metodom nauczania oraz zapoznanie się z programami kształcenia i sposobami realizacji. Uczestnicy projektów mieli również możliwość zapoznania się z systemem oceniania ( zamiast ocen mniej stresujące słowa , np. kompetentny, jeszcze nie kompetentny) oraz standardami wymagań egzaminacyjnych i uzyskiwania kwalifikacji w poszczególnych zawodach. Aktywnie uczestniczyli w czasie swoich wizyt w różnych formach zajęć prowadzonych w Centrum pod okiem instruktorów.


Oprócz tego uczestnicy wyjazdu mogli również poznać atrakcje turystyczne hrabstwa Clark, odwiedzili stolicę Irlandii Dublin oraz poznali ciekawą i różnorodną kuchnie irlandzką. Mieli również okazję dowiedzieć się więcej o historii i mieszkańcach tej pięknej zielonej wyspy i doświadczyć bardzo kapryśnej irlandzkiej pogody.


Realizacja projektu w Centrum Kształcenia Zawodowego w Limerick prowadzonego przez organizację FAILTE IRELAND uświadomiła beneficjentom projektów potrzebę zmian w systemie kształcenia zawodowego w Polsce. Irlandzki model kształcenia zawodowego jest bardzo dobrze przystosowany do rynku pracy.


Kompetencje absolwentów są oparte na standardach ustalonych przez branżę, co daje możliwość bardzo dobrego, praktycznego przygotowania . Program nauczania obejmuje 60 % praktyki i 40 % teorii. Kształcenie zawodowe to przede wszystkim kształcenie kursowe, trwające w zależności od zawodu od 12 do 16 tygodni. Uczestnikami kursów są osoby bezrobotne chcące się przekwalifikować lub osoby skierowane przez zakłady pracy, również obcokrajowcy. Koszty tych kursów, jak również ubranie robocze, wyżywienie i stypendium socjalne dla każdego uczestnika finansuje państwo .Kurs kończy się wystawieniem certyfikatu , który jest ogólnie uznawany i ceniony przez branżę w Irlandii.


Taki model kształcenia zapewnia wysoką jakość kadr dla turystyki, zwiększa absolwentom kursów możliwość zatrudnienia w branży, a w konsekwencji przyczynia się do zmniejszania bezrobocia. Udział w procesie kształcenia zawodowego branży, która może właściwie określić standardy kształcenia w oparciu o potrzeby rynku, pozwala lepiej przygotować przyszłe kadry do pracy w turystyce. Wysoką jakość świadczonych usług w turystyce i hotelarstwie irlandzkim nauczyciele mieli okazję sprawdzić podczas swojego pobytu.


Na zakończenie projektu uczestnicy spotkali się z ambasadorem Polski w Irlandii dr Tadeuszem Szumowskim oraz z szefem organizacji FAILTE IRELAND dr Tony Lenehanem. Podczas spotkania dokonano porównania systemu kształcenia kadr dla turystyki w Polsce i Irlandii oraz uzgodniono wstępne założenia dalszej współpracy w zakresie wykorzystania doświadczeń z udziału w projektach w procesie reformowania modelu kształcenia oraz wprowadzenia nowych form nauczania zawodowego w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Wiśle.

W imieniu uczestników projektów –
Gabriela Molin, nauczycielka przedmiotów zawodowych ZSGH w Wiśle

źródło: ox.pl
dodał: AK

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: