Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Projekt ''Beskidzka 5''

Projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych gmin Beskidzkiej 5”, dofinansowywany jest ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jego celem jest powstanie pierwszego w Polsce mikroregionu turystycznego w Beskidzie Śląskim obejmującego gminy: Ustroń, Brenna, Istebna, Szczyrk, Wisła. Realizacja projektu rozpoczęła się w lipcu 2006 roku. Obecnie trwa etap diagnozy, którego celem jest zidentyfikowanie ruchu turystycznego na obszarze Beskidzkiej 5 oraz potencjału, jakim już w tej chwili dysponują gminy. W ciągu ostatnich tygodni w pięciu beskidzkich gminach można było spotkać młodych ludzi, którzy przeprowadzali ankiety wśród turystów. W martwym sezonie turystycznym, na przełomie listopada i grudnia, przeprowadzono w sumie 1050 ankiet. Podobne badanie, lecz na dwukrotnie większej próbie, zrealizowano w miesiącach letnich; planowane jest jeszcze przeprowadzenie badań w sezonie zimowym. Badania te pozwalają na określenie charakterystyki osób odwiedzających gminy Beskidzkiej 5 (ze względu na takie cechy jak miejsce zamieszkania, wiek, płeć, wykształcenie, status zawodowy, status materialny itp.), określenie powodu ich przyjazdu do Beskidzkiej 5 i poznanie ich oczekiwań związanych z pobytem na tym terenie.


Równocześnie odbywają się spotkania warsztatowe w ramach zespołu projektowego „Beskidzkiej 5”, w którym uczestniczą osoby zajmujące się promocją i turystyką w poszczególnych gminach. Na spotkaniach tych wypracowywane są m.in. założenia promocji Beskidzkiej 5, system identyfikacji wizualnej tych pięciu gmin, a także podstawy do opracowania wspólnej Strategii Rozwoju Turystyki. Trwają także prace nad identyfikacją istniejących produktów turystycznych we wszystkich gminach – m.in. przeprowadzane są wywiady z lokalnymi twórcami ludowymi, artystami i rzemieślnikami.
W styczniu i lutym spoty promocyjne „Beskidzkiej 5” będzie można zobaczyć w paśmie regionalnym Telewizji Polskiej w ramach audycji „Narciarski weekend”.


15 grudnia 2006 r. w Ustroniu odbyło się spotkanie wykonawców projektu oraz władz samorządowych, w którym uczestniczyli burmistrzowie i wójtowie gmin biorących udział w projekcie: Andrzej Molin – burmistrz miasta Wisła, Danuta Rabin – wójt gminy Istebna, Iwona Szarek – wójt gminy Brenna, Ireneusz Szarzec – burmistrz miasta Ustroń, oraz Grażyna Winiarska z wydziału oświaty, kultury, sportu i turystyki Urzędu Miasta w Ustroniu. Przedstawiciele Wykonawcy projektu – Rafał Chybiorz i Mateusz Werpachowski ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER – omówili dotychczasowy przebieg projektu oraz planowany harmonogram prac na kolejny kwartał. Następnie przedyskutowano korzyści, które płyną z realizacji tego projektu. Burmistrzowie i wójtowie mieli również okazję do zapoznania się z dokumentami, które do tej pory zostały opracowane w ramach projektu – częściowym raportem z badań oraz raportem „Katalog Dobrych Przykładów”, prezentującym najlepiej zarządzane regiony turystyczne w Unii Europejskiej.

 

Co to jest „Beskidzka 5?”

Projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5” realizowany jest wspólnie przez pięć beskidzkich gmin; liderem projektu jest miasto Ustroń, partnerami gminy: Brenna, Istebna, Szczyrk i Wisła, zaś wykonawcą projektu jest Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER.
Głównym celem projektu jest zwiększenie krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego
w gminach „Beskidzkiej 5” poprzez opracowanie Zintegrowanej Strategii Rozwoju Turystyki dla tego obszaru. Stworzenie wspólnej strategii rozwoju turystyki dla pięciu beskidzkich gmin będzie możliwe dzięki realizacji szeregu szczegółowych działań w ramach projektu, wśród których można wymienić:
• Przeprowadzenie diagnozy stanu ruchu turystycznego oraz oferty skierowanej do osób przyjezdnych;
• Stworzenie lokalnej marki “Beskidzki produkt na 5″;
• Wypracowanie Programu Rozwoju Turystyki na obszarze Beskidzkiej 5 oraz Programu Promocji Beskidzkiej 5;
• Wyjazd na zagraniczne targi branżowe, umożliwiający skuteczne dotarcie z ofertą Beskidzkiej 5 do turystów zagranicznych;
• Opracowanie wzorów ulotek i folderów promocyjnych;
• Organizację promocyjnej imprezy kulturalnej oraz przyznanie certyfikatów lokalnym producentom;
• Ułatwienie dostępu do obiektów kultury i turystyki poprzez ich skuteczniejszą promocję oraz jednolite oznakowanie;
• Zaplanowanie działań umożliwiających przedłużenie sezonu turystycznego;
• Wypracowanie i przygotowanie nowych projektów turystycznych realizowanych przez gminy samodzielnie bądź wspólnie w ramach stowarzyszenia;
• Zainicjowanie ściślejszej współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwoju turystycznego i kulturalnego 5 gmin.
Dzięki realizacji projektu „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5” istnieje szansa na powstanie w Beskidzie Śląskim pierwszego
w Polsce mikroregionu turystycznego.

źródło: Delta Partner
dodał: AK

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: