Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Konferencja otwierająca projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5”

29 września 2006 roku w hotelu Zagroń w Szczyrku odbyła się konferencja otwierająca projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5”. Konferencja ta miała na celu wymianę doświadczeń i wiedzy pomiędzy partnerami zaangażowanymi w jego realizację a zaproszonymi ekspertami oraz przedstawienie wstępnych wniosków wynikających z przeprowadzonych na terenie „Beskidzkiej 5” badań ruchu turystycznego. Wzięło w niej udział 40 zaproszonych gości – osób aktywnie działających na rzecz rozwoju turystyki w województwie śląskim.


Uczestników konferencji powitała Barbara Kuzrowskazastępca Burmistrza Miasta Szczyrk. Krótką charakterystykę projektu, zawierającą jego założenia, cele oraz omówienie poszczególnych etapów przedstawił Mateusz Werpachowskikoordynator projektu ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PATRTNER. Mateusz Werpachowski podkreślił nowatorstwo tego projektu w Polsce; zaznaczył także, że strategia rozwoju turystyki na obszarze „Beskidzkiej 5” – główny dokument, który powstanie w ramach projektu – nie będzie zbiorem ogólnikowo sformułowanych celów i priorytetów, lecz konkretnym i szczegółowym zapisem działań, które zostaną podjęte w kolejnych latach, aby zwiększyć atrakcyjność „Beskidzkiej 5” w oczach krajowych i zagranicznych turystów.


Tematem prezentacji Adama Hajdugi, głównego specjalisty z Wydziału Promocji Regionu, Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego była „Promocja i wzmacnianie oferty turystycznej Beskidów w działaniach realizowanych przez samorząd województwa”. Adam Hajduga omówił między innymi prowadzoną w ubiegłym roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego kampanię wizerunkową „Narty i snowboard w Beskidach” oraz nowe produkty turystyczne powstające w województwie śląskim – m.in. Wiślańską Trasę Rowerową oraz internetowy system informacji turystycznej www.gosilesia.pl.


Z możliwościami pozyskania funduszy unijnych na realizację projektów z zakresu turystyki
w nowym okresie programowania 2007-2013 zaznajomiła uczestników konferencji Joanna Śliz, specjalistka w Zespole Strategii, Współpracy Regionalnej i Programów Pomocowych Departamentu Turystyki w Ministerstwie Gospodarki. Joanna Śliz omówiła główne programy operacyjne, w ramach których będą mogły być realizowane projekty z zakresu turystyki. Założenia nowej perspektywy finansowej 2007-2013 wzbudziły wśród niektórych uczestników konferencji wątpliwości; wiele pytań jednak musiało pozostać otwartych, ponieważ założenia te znajdują się ciągle w fazie projektowania, a wiele spornych kwestii jest jeszcze nierozstrzygniętych.


Żywą dyskusję wzbudziło także wystąpienie Mateusza Niemca, specjalisty z Wydziału Programowania Rozwoju i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Tematyka prezentacji: „Turystyka w Regionalnym Programie Operacyjnym” okazała się szczególnie interesująca dla obecnych na konferencji przedstawicieli gmin i powiatów województwa. Mateusz Niemiec omówił specjalny priorytet RPO poświęcony turystyce i poszczególne działania tego priorytetu. Na rozwój turystyki
w województwie śląskim w latach 2007-2013 zostanie przeznaczone prawdopodobnie około 110 mln €; środki te zostaną rozdysponowane na cztery zasadnicze działania: „Infrastruktura zaplecza turystycznego”; „Infrastruktura aktywnych form turystyki”; „Systemy informacji turystycznej” oraz „Promocja turystyki”. Burzliwą dyskusję wśród uczestników konferencji wzbudził nowy system wyboru projektów w ramach RPO 2007-2013, a szczególnie idea dwóch równoległych procedur konkursowych: preselekcji i konkursu.


Cezary Ulasiński, ekspert z Centrum Doradztwa Strategicznego w Krakowie przedstawił w swoim wystąpieniu „Mikroregion turystyczny – zarządzanie strategiczne” kluczowe aspekty planowania i zarządzania strategicznego w turystyce. Omówił m.in. najważniejsze etapy planowania strategicznego oraz przedstawił przykłady dobrze funkcjonujących mikroregionów turystycznych w Europie.


Oficjalną część konferencji zakończyło wystąpienie doktora nauk społecznych Tadeusza Kiecki-Niechajowicza oraz Bartosza Tyrny ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER: „Zaczynamy od diagnozy – prezentacja częściowego raportu z badań ruchu turystycznego w Beskidzkiej 5”. Celem badań, które zostały przeprowadzone w sezonie letnim we wszystkich gminach „Beskidzkiej 5” był pomiar intensywności ruchu turystycznego (prowadzony na węzłach dróg dojazdowych oraz na granicach poszczególnych gmin) oraz identyfikacja i charakterystyka różnych „profili turysty”, dokonana na podstawie ponad 2 tys. szczegółowych ankiet, przeprowadzonych wśród turystów odwiedzających beskidzkie gminy. Tadeusz Kiecka-Niechajowicz i Bartosz Tyrna, po krótkim omówieniu metodologii badań, zaprezentowali najważniejsze wnioski płynące z zakończonego etapu badań. Przedstawiciele gmin „Beskidzkiej 5” z zadowoleniem przyjęli wyniki świadczące o wysokich ocenach wystawianych gminom przez turystów (szczególnie wysoko osoby odwiedzające oceniały beskidzką bazę noclegową i gastronomię, a także sposób oznakowania tras turystycznych). Jednocześnie wyniki ankiet wskazały na konieczność szerszej promocji „Beskidzkiej 5” (zwłaszcza poza granicami województwa śląskiego, gdyż aż 72% ankietowanych turystów pochodziło z terenu naszego województwa) oraz zwiększania liczby atrakcji w poszczególnych gminach – większość ankietowanych osób jako największą atrakcję na terenie „Beskidzkiej 5” wymieniała po prostu „góry”. Wielu respondentów wskazywało także na brak dostatecznej ilości imprez kulturalnych na obszarze „Beskidzkiej 5”. Jest to z pewnością związane ze strukturą wykształcenia osób odwiedzających ten region – aż 32% ankietowanych osób legitymowało się wyższym wykształceniem, a dalsze 57% - wykształceniem średnim. Podobne badania zostaną przeprowadzone jeszcze dwukrotnie - w tzw. martwym sezonie turystycznym oraz w środku sezonu zimowego.


Po zakończeniu części oficjalnej konferencji uczestnicy mieli możliwość przedyskutowania najbardziej interesujących ich kwestii z prelegentami oraz wymiany spostrzeżeń
i doświadczeń podczas uroczystego obiadu.



Co to jest „Beskidzka 5?”

Projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5” realizowany jest wspólnie przez pięć beskidzkich gmin; liderem projektu jest miasto Ustroń, partnerami gminy: Brenna, Istebna, Szczyrk i Wisła, zaś wykonawcą projektu jest Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER.


Głównym celem projektu jest zwiększenie krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego
w gminach „Beskidzkiej 5” poprzez opracowanie zintegrowanej strategii rozwoju turystyki dla tego obszaru. Stworzenie wspólnej strategii rozwoju turystyki dla pięciu beskidzkich gmin będzie możliwe dzięki realizacji szeregu szczegółowych działań w ramach projektu, wśród których można wymienić:
• Przeprowadzenie diagnozy stanu ruchu turystycznego oraz oferty skierowanej do osób przyjezdnych;
• Stworzenie lokalnej marki “Beskidzki produkt na 5″;
• Wypracowanie Programu Rozwoju Turystyki na obszarze Beskidzkiej 5 oraz Programu Promocji Beskidzkiej 5;
• Wyjazd na zagraniczne targi branżowe, umożliwiający skuteczne dotarcie z ofertą Beskidzkiej 5 do turystów zagranicznych;
• Opracowanie wzorów ulotek i folderów promocyjnych;
• Organizację promocyjnej imprezy kulturalnej oraz przyznanie certyfikatów lokalnym producentom;
• Ułatwienie dostępu do obiektów kultury i turystyki poprzez ich skuteczniejszą promocję oraz jednolite oznakowanie;
• Zaplanowanie działań umożliwiających przedłużenie sezonu turystycznego;
• Wypracowanie i przygotowanie nowych projektów turystycznych realizowanych przez gminy samodzielnie bądź wspólnie w ramach stowarzyszenia;
• Zainicjowanie ściślejszej współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwoju turystycznego i kulturalnego 5 gmin.

 

 

Dzięki realizacji projektu „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5” istnieje szansa na powstanie w Beskidzie Śląskim pierwszego
w Polsce mikroregionu turystycznego.

Wykonawcą projektu jest Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER (ul. Zamkowa 3a/1, 43-400 Cieszyn; tel/fax: (033) 851 44 81; adres e-mail: b5@deltapartner.org.pl).
Dodatkowe informacje o projekcie (m.in. draft projektu) znajdują się na stronie www.deltapartner.org.pl w zakładce „Beskidzka 5”.

źródło: organizatorzy
dodał: AK

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: