Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

?Szkoła ? szansą i wyzwaniem? ? drugi rok realizacji projektu

„Szkoła – szansą i wyzwaniem” – drugi rok realizacji projektu (analiza po I semestrze roku szkolnego 2009/10) Projekt został złożony w czerwcu 2008 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do informacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.

Wnioskowana kwota dotacji: 827 788 zł
Przyznana kwota: 827 788 zł
Projekt obejmuje 6 szkół podstawowych i 3 gimnazja, dla których organem prowadzącym jest Gmina Cieszyn.W ramach projektu realizowane są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów klas I – III  szkół podstawowych – aktualnie w zajęciach uczestniczy 174 uczniów.Ponadto prowadzone są zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze dla uczniów klas IV – VI i gimnazjalistów, w zakresie bloku matematyczno–przyrodniczego, w których bierze udział 445 uczniów.
Zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi w zakresie przedmiotów humanistycznych objętych jest 140 uczniów.Na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze w zakresie języka obcego uczęszcza 210 uczniów.

Ponadto w placówkach prowadzone są zajęcia pozalekcyjne w zakresie bloku przedmiotów matematyczno – przyrodniczych , z których korzysta 553 uczniów.
Z organizowanych przez szkoły zajęć humanistycznych korzysta 241 uczniów.Języków obcych – angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego  uczy się dodatkowo 298 uczniów.Na zajęcia artystyczne uczęszcza 355 uczniów.Wsparciem psychologiczno–pedagogicznym, socjoterapeutycznym objętych jest 186 uczniów.
Ilustracja graficzna przedstawiająca udział uczniów w różnego rodzaju zajęciach pozalekcyjnych realizowanych w ramach projektu:

Aktualnie w projekcie uczestniczy : 1523 uczniów co stanowi 54,06 % wszystkich uczniów uczęszczających do cieszyńskich publicznych szkół podstawowych i gimnazjów.
SP nr 1 – 247 uczniów w projekcie
SP nr 2 – 108
SP nr 3 – 188
SP nr 4 – 187
SP nr 6 – 142
SP nr 7 –   78
G nr 1 –  232
G nr 2 –  116
G nr 3 –  225
Wykres ilustrujący udział uczniów poszczególnych szkół w projekcie „Szkoła szansą i wyzwaniem” w  semestrze pierwszym 2009/2010:

Projekt zakłada również realizację konkursów, wystaw i wycieczek.Każda placówka przygotowała dokumentację z realizacji projektu za I semestr 2009/10, z której  wynika, że prowadzone zajęcia cieszą się zainteresowaniem uczniów, mogą rozwijać swoje  indywidualne zdolności, osiągają znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych. Uczniowie wymagający wsparcia i pomocy mogli wyrównać braki na zajęciach wyrównawczych, dzięki temu nie uzyskali ocen niedostatecznych. Uczniowie mają możliwość przygotowywania się do sprawdzianów, egzaminów zewnętrznych. Objęci wsparciem  psychologicznym, pedagogicznym i pomocą logopedyczną, socjoterapeutyczną uczniowie również lepiej funkcjonują w zespołach klasowych, poprawie ulegają relacje z rówieśnikami, uczniowie są aktywniejsi na zajęciach lekcyjnych.
W ramach projektu szkoły realizują różnorodne zajęcia :

Szkoła Podstawowa nr 1  prowadzi kółko dziennikarskie, które redaguje szkolną gazetkę „Nowinki  nie tylko z jedynki”, kółko czytelnicze, na zajęciach którego uczniowie poznają wybrane pozycje z  literatury dla dzieci, przygotowują się do konkursu czytelniczego. Na zajęciach pozalekcyjnych z  przyrody uczniowie poznali rezerwaty przyrody na terenie Cieszyna, uczyli się rozpoznawać rośliny,  zdobyli wiadomości na temat budowy geologicznej, brali udział w wystawie fotograficznej „Przyroda w obiektywie”, przeprowadzili zbiórkę karmy dla schroniska zwierząt i brali udział w wycieczce do
Wisły Gościejowa. W ramach kółka matematycznego „Matematyczne potyczki” uczniowie rozwijają  swoje indywidualne zdolności i zainteresowania matematyczne, wykorzystują w czasie zajęć  matematyczne programy komputerowe, na zajęciach informatycznych z kolei prowadzą stronę  internetową szkoły. W Jedynce działa również koło fotograficzne, gdzie młodzi fotografowie poznają  działania programu Windows Movie Maker, wykonują zdjęcia i prezentacje. Uczniowie poszerzają  wiedzę o Unii Europejskiej w ramach kółka europejskiego, nawiązali współpracę z kolegami Rumunii  i Turcji. Swoje pasje plastyczne i teatralne uczniowie mogli rozwijać na zajęciach pozalekcyjnych,  gdzie bawią się różnymi formami plastycznymi, przygotowują przedstawienia teatralne np. Jasełka. Na zajęciach kółka regionalnego realizują aktualnie tematykę związaną z 1200–leciem Cieszyna. W szkole dodatkowo można uczyć się również języków obcych : j. rosyjskiego i niemieckiego.

Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi prowadzi dla swoich uczniów dodatkowe zajęcia z języka angielskiego, zajęcia z arteterapii. W szkole działa Koło „Młodzi ekolodzy”. Wspólnie z Fundacją ARKA i Klubem Gaja uczniowie wzięli udział w VII edycji programu edukacji ekologicznej „Zasadźmy swoje drzewko dla pokoju”, brali udział w warsztatach „Dobre rady na odpady” i wycieczce do Planetarium. Dzieci zajmowały się zagadnieniem segregacji śmieci, podjęły działania pomocowe dla zwierząt, wzięły również udział w zajęciach dot. zużycia wody i zarejestrowały się w Klubie Błękitnego Kciuka. Uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania artystyczne na zajęciach muzyczno – ruchowych, przygotowując program zaprezentowany na szkolnych uroczystościach, brali udział w zajęciach teatralnych, wzięli udział w XI Cieszyńskim Przeglądzie Jasełek z programem  „Nie jesteś sam..”, najmłodsi uczniowie uczęszczali na zajęcia plastyczne.

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Korczaka obok zajęć dydaktyczno – wyrównawczych i zajęć w ramach wsparcia psychologiczno–pedagogicznego ( projekt „Tęcza”) prowadzi dla swoich uczniów zajęcia pozalekcyjne o tematyce przyrodniczej - „Niezwykłe zwierzęta” oraz „Niezwykła przyroda – Elementy ekologii”. Uczniowie poznają nie tylko ciekawe zwierzęta, ale również niezwykłe zjawiska zachodzące w przyrodzie, uczą się korzystać z różnych źródeł informacji. Ponadto uczniowie biorą udział w zajęciach pozalekcyjnych , poświęconych Unii Europejskiej, poznają kraje członkowskie, ich historię i kulturę.

Szkoła Podstawowa nr 4 w ramach zajęciach tzw. unijnych obok zajęć dydaktyczno– wyrównawczych oraz wsparcia psychologiczno–pedagogicznego organizowanego również w innych szkołach , dla swoich uczniów prowadzi zajęcia artystyczne , teatralne, na których młodzi adepci sztuki teatralnej uczą się jak występować przed publicznością i nie mieć tremy, w jaki sposób ze sobą współpracować, wyrażać emocje. Koło teatralne przygotowało program z okazji uroczystego otwarcia szkolnego basenu i sali gimnastycznej, Dnia Edukacji Narodowej, zorganizowano również lalkowe warsztaty teatralne i udział w spektaklu Teatru Banialuka. W szkole działa zespół wokalny „Biedronki”. Ponadto dla uczniów zainteresowanych przyrodą i matematyką prowadzone są zajęcia w  ramach kółka Miłośników przyrody”, „Z matematyką na egzamin”. W szkole istnieje możliwość skorzystania z dodatkowych zajęć z języka angielskiego oraz zajęć z języka polskiego.

Szkoła Podstawowa nr 6 w ramach projektu organizuje dla swoich uczniów zajęcia pozalekcyjne przyrodnicze, uczniowie brali udział w kampaniach i akcjach ekologicznych, realizowali projekt  „Moje silne drzewo”, wzięli udział w wycieczce do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Ustroniu, zorganizowali zbiórkę nakrętek plastikowych. Podsumowaniem zajęć było przygotowanie konkursu wiedzy ekologicznej z atrakcyjnymi nagrodami. Ponadto uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania matematyczne, łącząc je z  technologią informacyjną. Uczestniczyli w wycieczce do Planetarium, szkolnym konkursie „Znani matematycy”. Uczniowie swoje pasje teatralne rozwijali na zajęciach artystycznych, tworzyli kukiełki, uczyli się jak wyrażać uczucia, brali udział w  przedstawieniach teatralnych, poznawali różne środki artystyczne. Przygotowali przedstawienie jasełkowe „Cud Świętej nocy”. Młodzi plastycy prezentowali z kolei swoje prace w szkolnej Galerii  Koła Artystycznego.


Szkoła Podstawowa nr 7 w ramach projektu realizuje zajęcia w bloku matematyczno– przyrodniczym, humanistycznym i artystycznym.  Zajęcia przybliżyły dzieciom takie zagadnienia jak :  animacja filmowa i film fabularny, technika orgiami, przyroda oraz historia regionu cieszyńskiego,  tematyka związana ze zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie, kosmos i astronomia. Uczniowie brali  również w zajęciach informatycznych. Uczestnicy projektu odwiedzili ustrońskie Planetarium oraz  kino 4D, zwiedzili cieszyńskie Muzeum Drukarstwa, Muzeum Śląska Cieszyńskiego. Zorganizowano  również konkurs plastyczny „Moja śnieżynka”.

Gimnazjum nr 1 w ramach zajęć unijnych organizowało wspomaganie psychologiczno– pedagogiczne dla uczniów oraz zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze w zakresie przedmiotów matematyczno – przyrodniczych i języków obcych. Ponadto w szkole działają koła przedmiotowe z fizyki, biologii, geografii, chemii , informatyki i matematyczne. Szkoła prowadzi dodatkowe zajęcia z języka angielskiego i języka rosyjskiego. Uczniowie na zajęciach z chemii wykonywali doświadczenia, podsumowywali wyniki i wyciągali wnioski. Wzięli udział w konkursie „Młody chemik” oraz w konkursie przedmiotowym z chemii. Na zajęciach matematycznych uczniowie poznawali zagadnienia nieobjęte programem nauczania, brali udział w konkursie „Moja pamięć doskonała” oraz przygotowywali się do konkursu przedmiotowego z matematyki. Na zajęciach koła geograficznego uczniowie doskonalili umiejętność czytania mapy, pogłębiali zagadnienia astronomiczne, ćwiczyli obliczenia, poznawali geografię regionalną Europy, przygotowywali się do konkursu geograficznego. Na zajęciach koła biologicznego młodzież poszerzała wiedzę z anatomii i fizjologii człowieka, zdrowego stylu życia, chorób cywilizacyjnych. Na zajęciach koła informatycznego gimnazjaliści przygotowywali się do konkursów min. Ogólnopolskiej Olimpiady Internetowej „Dialnetmasters 2010”. Młodzi fizycy z kolei przygotowywali się do konkursu
przedmiotowego z fizyki oraz Konkursu Fizycznego „Lwiątko”.

Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. J.Kubisza w ramach projektu prowadzi dla swoich uczniów dodatkowe zajęcia z języka angielskiego w trakcie, których młodzi ludzie podejmowali prace związane z przystąpieniem szkoły do projektu Comenius, poznawali kulturę państw anglojęzycznych, przygotowywali pomoce dydaktyczne, zorganizowano m.in. Przegląd Piosenki Angielskiej i konkurs o gratisowy udział w konkursie z j. angielskiego FOX. Na zajęciach koła polonistycznego realizowano zagadnienia związane z udziałem uczniów w konkursie przedmiotowym z języka polskiego, doskonalono różnorodne formy wypowiedzi – poetyckie i prozatorskie. Ponadto w gimnazjum działa koło redakcyjne wydające szkolną gazetkę „Czytadełko”. Młodzież miała możliwość zapoznania się z historią  i tradycjami Śląska Cieszyńskiego na zajęciach pozalekcyjnych związanych z tematyką  regionalno-krajoznawczą. Gimnazjaliści wzięli udział w cyklu wykładów na temat „Rok 1918 na Śląsku Cieszyńskim”. Uczniowie realizują tematy związane ze współczesną cywilizacją oraz prowadzą audycje w szkolnym radiowęźle w ramach zajęć koła antropologicznego. Zajęcia koła matematycznego pozwoliły uczniom przygotować się do konkursu
przedmiotowego, konkursu matematycznego Kangur.

Gimnazjum nr 3 w ramach projektu prowadzi dla swoich uczniów zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze z matematyki, chemii, fizyki i geografii oraz j. polskiego , historii i WOS –u , a także zajęcia w ramach wspomagania psychologiczno – pedagogicznego. Ponadto w szkole w ramach zajęć pozalekcyjnych młodzież może rozwijać swoją wiedzę w kołach przedmiotowych: geograficznym z elementami edukacji europejskiej, na zajęciach tych uczniowie między innymi uczyli się czytania mapy turystycznej, poznawali osobliwości euroregionu Śląsk Cieszyński, brali udział w grze dydaktycznej „Roztargniony geograf”, dzięki której utrwalali podział polityczny Europy; informatycznym, gdzie m.in. przygotowywali się do konkursu informatycznego, tworzyli własne gry, uczyli się tworzyć stronę www, przygotowywali prezentacje na konkurs multimedialny „Żyję bez ryzyka”, matematycznych , w ramach których poznali pracę Urzędu Skarbowego, ZUS–u , Banku,
uczyli się w jaki sposób można wykorzystać matematykę w codziennym życiu,; biologiczno– ekologicznym, tutaj uczniowie przygotowywali się do konkursu przedmiotowego z biologii , poszerzali wiedzę dot. funkcjonowania ludzkiego organizmu. Gimnazjaliści biorą aktywny udział w dodatkowych zajęciach z języków obcych, uczą się języka rosyjskiego ( klas Ib w całości), niemieckiego oraz doskonalą język angielski. Rozwijają swoje pasje, biorąc udział w dwóch kołach teatralnych, zajęciach muzycznych, regionalno–literackich. W szkole działają dwie grupy teatralne, koło „Kuchnia artystyczna Gimnazjum nr 3” przygotowało spektakl teatralny „Aniołów dyskretny lot” oraz przygotowuje kolejny, wg Sławomira Mrożka „Na  pełnym morzu”. Ponadto II zespół teatralny przygotował sztukę o życiu współczesnej młodzieży pt. „Odlot”, którą zaprezentował m.in., szóstoklasistom z SP 4. Grupa literacko – regionalna „Cieszynianka” wydaje m.in., szkolną gazetkę „Trójkomania”, zorganizowała wycieczki regionalne do Wisły, Koniakowa i Chorzowa, realizuje autorski projekt „Hej, koło Cieszyna” w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Etnolog – zaloguj się na ludowo”. W ramach koła muzycznego młodzież brała udział w warsztatach muzycznych, przygotowywała się do występów szkolnych i międzyszkolnych, koncertowała m.in., w Domu Pomocy Społecznej „Pogodna Jesień”.

Koordynator projektu
Danuta Łabaj

Tekst sponsorowany
 
źródło: ox.pl
dodał: CR

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: